Trivsamt i Norrahammar

0

Att få jobba med något man älskar att hålla på med är en ynnest.
Att få tillfälle att dela arbetsuppgiften med sin bror skapar förutsättningar till både glädje och goda skratt.

Precis så är det hos bröderna Sandor och Lasse, som gemensamt driver Sandor & Lasses Bilservice i Norrahammar. Två bröder med stark passion för campinglivet och Bürstner. Dessutom bjuder bröderna gärna på både ett gott skratt och en fika under väldigt avkopplande former.

Vi är campingmänniskor. Det är våra kunder också.
En inställning som är lika rätt som den är enkel. Bröderna Lars och Sandor Meszaros driver tillsammans Sandor & Lasses Bilservice AB i Norrahammar, strax söder om Jönköping.

Att besöka bröderna känns på ett närmast obeskrivligt sätt som att komma hem. När vi kommer på besök välkomnas vi av både Sandor och Lasse på ett väldigt avslappnat och förutsättningslöst sätt. Leendena är äkta. Handslaget fast och samtidigt familjärt.

Den första fråga som bröderna ställer är på ett enda ord: Kaffe?

Inga kostymer. Inga påklistrade leenden. Och ingen känsla av att vi skulle vara pressade till att komma till ett beslut. Bara … kaffe. Och så samtal om allt mellan himmel och jord. Husbilar, för den som vill prata om det.

– Jag köpte min egna första husbil år 2003, berättar Lasse. Då var jag 37 år och vid tidpunkten, sett till hur marknad och kundläget såg ut då, så var jag nog en ganska ung husbilsägare.

Ungefär samma år började bröderna också att sälja husbilar, från att tidigare mest bedrivit en vanlig bilserviceanläggning med personbilsförsäljning.

Verkstaden är idag anpassad för att hantera alla typer av husbilar. Från de mindre plåtisarna till de större helintegrerade modellerna.

Verkstaden är idag anpassad för att hantera alla typer av husbilar. Från de mindre plåtisarna till de större helintegrerade modellerna. Det tog dock inte lång tid innan husbilarna helt konkurrerade ut personbilarna. Idag marknadsför bröderna fyra nybilsmärken, där Bürstner är ett av alternativen. Och de ångrar inte att de tog steget över till husbilssidan.

– Till en bilverkstad kommer folk bara om det hänt något tråkigt med bilen, förklarar Lasse. Med husbilar möter vi istället glada kunder. Husbilen är deras fritidsintresse, något de gillar och som de värnar om. Det känns roligt för både dem och oss.

Med tiden har inte bara husbilarna utvecklats. Både marknad och kundsegment har också förändrats.

Idag är kunderna mer pålästa och genomsnittsåldern på köparna upplever bröderna har sjunkit.

– Idag är det även barnfamiljer och personer i 40-45-årsåldern som köper husbilar, förtydligar Lasse.

Att ingå i Hymer-gruppen ser bröderna som en trygghet. Framförallt för kunden.

– Marknaden är tuff, konstaterar Lasse. Då är det bra att ha en stark organisation bakom sig, inte minst när det gäller att få fram reservdelar snabbt så att kunden slipper vänta alltför länge.

Flera handlare vittnar om att allt fler kunder söker mindre husbilar. Det är även Sandor och Lasses uppfattning.

– Vi har märkt en trend att kunderna vill byta till en mindre storlek på husbil, menar Sandor. Det är smidigare i formatet när du åker söderut i Europa och när det gäller plåtisar går de även att använda som familjens andrabil på hemmaplan.

Service eller felsökning och åtgärd. Bröderna fixar det mesta som har med husbilar att göra, oavsett om det gäller bodel eller bildel.

Service eller felsökning och åtgärd. Bröderna fixar det mesta som har med husbilar att göra, oavsett om det gäller bodel eller bildel.

Anläggningen i Norrahammar börjar bli i minsta laget för bröderna, vars affärsrörelse hela tiden ökat. Flera av kunderna är stamkunder. Både när det gäller service, underhåll och köp av nästa husbil.

– Det är roligt att följa kunden i dennes husbilsägande, menar Lasse. Idag är kunderna väldigt pålästa redan när de kommer hit, men de kan ändå vinna insikter från en husbil till nästa. Den föregående var för stor eller för liten eller hade en planlösning som inte passade just kundens enskilda familjesituation. Vi lägger mycket tid på att vägleda kunderna rätt i sitt val.

Att driva försäljningen och serviceverkstaden med sin bror för bara fördelar med sig. Kommunikationsgången är kort, utan en massa mellanled och mellanchefer. Mer verkställning. Gärna prat, men mindre ledtider.

Med flera starka varumärken i sitt portfolio så börjar showroomet bli i minsta laget. Samtidigt vill bröderna ge husbilarna utrymme, istället för att packa ihop dem tätt-tätt. Det är kanske här du hittar din nästa Bürstner?

Med flera starka varumärken i sitt portfolio så börjar showroomet bli i minsta laget. Samtidigt vill bröderna ge husbilarna utrymme, istället för att packa ihop dem tätt-tätt. Det är kanske här du hittar din nästa Bürstner?

Som kund får du både en trevlig pratstund, tillfälle att bolla husbilsfrågor med experter, kortade ledtider och allt på en nivå som känns både äkta, jordnära och familjärt trevlig.

– Många uppskattar att vi har allt under ett tak, menar Sandor. Vi har till och med en lånebil, så lämnar du din husbil på service här slipper du ordna skjuts, cykla eller gå härifrån.

Trots allt är det vad husbilsägandet bygger på. Ett problemfritt ägande.
Kan det dessutom ske på ett jordnära plan, där det varken är långt till kaffepannan eller skratten som samtalen inbjuder till så är det förstås ett plus.

Företag: Sandor & Lasses Bilservice AB

Besöksadress:Örnabergsvägen 10, Norrahammar

Telefon: 036-648 38

E-mail: fritid@sandorlasse.se

Webbsida: www.sandorlasse.se

Nyckelperson försäljning: Lasse Mezsaros, fritid@sandorlasse.se

Nyckelperson service: SandorMezsaros, fritid@sandorlasse.se

Grundat:1988 (husbilsförsäljning sedan 2003)

Antal anställda: 2 st

Smultronställen med husbilen: Elba i Italien

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.