Kundkontakten i främsta rummet

0

Det är lätt att bygga stort. Men det krävs en fingertoppskänsla för att göra det utan att förlora personligheten. Något Tumbo Husvagnar & Husbilar AB, som bland annat säljer Bürstner, tog fasta på. När de valde att bygga ett nytt stort upplevelsecentrum var de noga med att fortfarande sätta kunderna och campinglivet i främsta rum.

När familjen Östling bestämde sig för att skala upp sitt företag Tumbo Husvagnar & Husbilar AB var de noga med att inte låta den familjära känslan gå förlorad. Det var viktigt för dem, då kundkontakten alltid varit A och O för deras verksamhet.

Men går det verkligen att överföra en familjär känsla i en toppmodern 7 500 kvadratmeter stor fullserviceanläggning på 40 000 kvadratmeter mark?

– Det var en jätteviktig fråga för oss, säger koordinator Linnea Östling. Du ska inte bara komma hit för att du vill köpa en husbil. Hit ska du även kunna komma om det bara är för att få hjälp och råd eller använda anläggningen som en mötesplats där du kan möta likasinnade med intresse för campinglivet.

I nybilshallen står husbilarna sorterade märkesvis. Bürstner tillkom i portfoliot strax innan den nya anläggningen stod färdigbyggd.

Värden som familjen Östling hela tiden tog fasta på, när den nya anläggningen skulle planeras. Det tog åtta år från beslutet till dess att anläggningen strax utanför Tumbo, beläget mellan Eskilstuna och Kvicksund i Västmanlands län, stod klar för invigning.

Marknadschef Cecilia Östling beskriver det geografiska läget som perfekt. – Inom 1,5 timmas körradie når vi ungefär fyra miljoner människor, beskriver hon.

Koordinator Linnea Östling och marknadschef Cecilia Östling känner sig trygga i att kunna erbjuda en husbilslösning för alla smaker. Särskilt Bürstner har ett brett program, med en rad variation på planlösningar.

Anläggningen invigdes hösten 2016. Att det tog så många år att planera och verkligställa visionen hängde dels ihop med att här tidigare enbart var skogsmark. Det krävdes många utredningar, tillstånd och en arkeologisk utgrävning av området innan byggjobbarna fick börja med sitt. Men det hängde också ihop med familjens önskan att skapa något riktigt bra för alla, kunder som anställda.

– Vi behövde effektivisera vår verksamhet, för allas bästa, förklarar Cecilia Östling. Våra gamla lokaler var för små och verkstaden var belägen ett par kilometer därifrån.

Servicedisken ligger i direkt anslutning mot verkstaden. Här möter du kundmottagare och kan även få prata med verkstadspersonal.

Det blev många samtal mellan anläggningarna, kunder fick slussas fram och tillbaka. Det fanns även en person anställd vars huvudsakliga uppgift var att transportera husbilar mellan anläggningarna. I takt med att kundkrets och affärer ökade blev situationen allt mer ohållbar.

  • När vi bestämde oss för att bygga en helt ny anläggning var det viktigt att hålla ihop alltsammans, både för kunder och våra anställda, fortsätter Linnea Östling. Allt på samma ställe, där alla kan träffas och prata direkt med alla.
    Något som är mycket värdefullt på en anläggning med 50 anställda plus säsongsanställda.
    Och lika viktigt för kunderna.
  • Absolut, fortsätter Cecilia Östling. Vi slipper slussa våra kunder och undviker missförstånd. Allt blir mer direkt och tydligare.
Verkstaden är rymlig och saknar helt fasta fordonslyftar. Här jobbar man istället med mobila pelarlyftar, där fyra lyftar kommunicerar med varandra i samband med att lyften hissas/sänks. Detta system spar tid, ger ett effektivare flöde och snabbare ledtider.

Att tänka stort, och samtidigt behålla den familjära stämningen för alla, är dock inte enkelt. Något den arkitektfirma som först anlitades till att ta fram förslag på hur anläggningen skulle se ut fick erfara.

– Deras förslag fungerade inte för vår verksamhet, säger Linnea Östling. Dels ville de att kundmottagare och verkstad skulle vara frånskilda och de hade ritat in två olika lunchrum.

Snart förstod familjen Östling att själv är bäste dräng. Linnea skissade på hur anläggningen skulle kunna se ut, där allt verksamhetsanpassats för allas största möjliga trivsel.

För att erbjuda sina kunder full service tillhandahåller företaget med särskilda lånekontor med uppkoppling. Kan du sköta ditt arbete med telefon, dator och uppkoppling, då fixar Tumbo Husvagnar & Husbilar resten så att du kan arbeta ostört.

Som exempel ligger ett centralt lunchrum i mitten av den 150 meter långa byggnaden. Som kund märker du den noggranna planeringen genom flera omtänksamma detaljer. Här finns både en caféhörna, en ordentligt tilltagen tillbehörsbutik och en 1 500 kvadratmeter stor fullserviceverkstad. Men det som verkligen lyfter fram Tumbo Husvagnar & Husbilar AB är de särskilda kundytorna som erbjuds utöver de tidigare nämnda.

  • Vi har ett särskilt kundrum, där man kan sitta mer privat, berättar Cecilia Östling. Sedan finns det två enskilda lånekontor med uppkopplingsmöjlighet tillgängliga för kunder som behöver det, där de kan sitta ostört.
Här finns även en tvätthall som kan hantera även de största husbilarna. Framöver kommer en särskild tvättanläggning riktad mot kunder att anläggas på den granntomt som just nu håller på att förberedas.

Kärnpunkten i verksamheten är förstås husbilar och husvagnar. Totalt finns åtta starka varumärken i företagets portfolio, bland annat Bürstner.

– Bürstner ligger ofta i framkant och har dessutom en otrolig variation i sitt program, säger Linnea Östling. Det gör att vi kan erbjuda något för alla smaker.

– Bürstner var först med dropdown-säng och har också innovativa planlösningar med både vardagsrum och vanlig dinett i samma husbil, fortsätter Cecilia Östling. Vi ser en ökad efterfrågan på just alternativa planlösningar i husbilar och där ligger Bürstner i framkant.

Delintegrerat, alkov och helintegrerat går fortsatt starkt. Många är redo att sova i en dropdown-säng för att få en alternativ planlösning med ett vardagsrum och en traditionell dinett.

Efterfrågan av campervans, eller plåtisar, har också tagit fart. Men varje segment har sin kundgrupp, menar både Cecilia och Linnea Östling.

– Absolut. Det vi möjligen kan se är att de som tidigare haft en halv- eller helintegrerad husbil söker sig mot en mindre och i storstadstrafik smidigare campervan, säger Cecilia Östling.

Den gamla anläggningen i byn Tumbo då? Jodå, den används fortfarande. Här erbjuder företaget sina kunder att långtidsförvara sin husbil eller husvagn. Antingen utomhus, under skärmtak eller inomhus. Flera av platserna, även utomhus, har elstolpar.

Vd Jan Östling och marknadschef Cecilia Östling vid den granntomt där ytterligare 40 000 kvadratmeter mark ska beredas för att bygga ut verksamheten ytterligare. Här blir det ställplatser, tvättplatser, lokaler för toalett, tömning/påfyllning av vätskor. Då Jans andra passion, vid sidan av företaget, är entreprenadmaskiner är det självklart att han kör hjullastaren själv.

Den dagliga verksamheten sker dock på den 40 000 kvadratmeter stora tomten intill Europaväg 20. Precis intill sker just nu beredning av lika mycket mark till. Här hittar vi, dagen för vårt besök, vd Jan Östling, bakom ratten på en hjullastare.

– Här ska anläggas ställplatser med elstolpar och byggnader med lättare faciliteter för de som vill övernatta, avslöjar han. Det blir också möjlighet att tömma gråvatten och fylla på färskvatten.

Då hela tomten först måste fyllas upp med godkänt bergkross för att hamna i jämn nivå med den redan befintliga anläggningen ligger tidsplanen fortfarande något utanför företagets kontroll.

– Vi tar emot godkänt bergkross från omkringliggande byggarbetsplatser, förklarar Cecilia Östling. Förhoppningsvis är marken helt utfylld i sommar, därefter måste allting sätta sig innan vi kan börja bygga.

Butiken är stor och rymmer alla tillbehör du kan tänkas behöva till din husbil och campinglivet.

Fram till dess är kunder välkomna till den redan befintliga fullserviceanläggningen, som nu även är en Fiat Professional-anläggning. Framförallt under de traditionsenliga vår- och höstmässorna.

– Vårmässan är alltid andra helgen i mars och höstmässan två helger efter Husvagn Husbils-mässan på Elmia, säger Linnea Östling.  I år hade vi cirka 4 000 besökare under vårmässan.

Så pass många besökare under en och samma helg kräver rejäla ytor. Ytor och en fullserviceanläggning som alltid sätter kunderna i centrum.

Precis som det ska vara.



Företag: Tumbo Husvagnar & Husbilar AB
Besöksadress: Tumbo 37, Kvicksund
Telefon: 016-200 68 68
E-mail: info@tumbo.se
Webbsida: www.tumbo.se
Nyckelperson försäljning: Jan Östling, jan@tumbo.se
Nyckelperson service: Christer Bilberg, tidsbokning@tumbo.se
Grundat: 1965, nya lokaler från och med 2016.
Antal anställda: 50 st
Smultronställen med husbilen: Cecilia Östling: Stendörrens naturreservat,
norr om Nyköping vid Sörmlands kust.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.