Husbilslivet ska vara en positiv upplevelse och ge ro i själen

0

Hög servicenivå, rent och snyggt och bra produkter. Det kan låta självklart, men på Hymer Center i Göteborg eftersträvar personalen att alltid överträffa dessa förväntningar. Så ska det vara på en fullserviceanläggning.

Här värnar personalen om att husbilsägandet hela tiden ska vara en positiv och problemfri upplevelse som du kan dela med hela familjen.

Husbilsägande ska vara, och är, en rolig och givande upplevelse. Den upplevelsen ska kännas redan från den stund då tanken kring en egen husbil föds.

Trots allt är en husbil en av de största investeringar som ett privat hushåll gör. Då ska det kännas speciellt och du som kund ska kunna förvänta dig en wow-upplevelse, från den stund du stiger in i husbilshallen. Just så ser Niklas Kågebäck, platschef på Hymer Center i Göteborg, på saken.

– Kommer du till oss ska du alltid känna dig välkommen och sedd, menar han.

Att tillhöra en av fem Hymer Centers i landet, ha tre starka varunamn i sitt portfolio och därtill vara en fullserviceanläggning ger förstås hjälp på traven. Men i syvende och sist är det kundens upplevelse och förtroende som väger tyngst.

– Vi strävar alltid efter att sätta kunden först, säger Niklas Kågebäck. Du ska få en wow-upplevelse, med fint välkomnande, rena och snygga lokaler, lugn harmonisk miljö.

Hela personalstyrkan
Hela personalstyrkan samlad. Det här sällskapet tar hand om dig när du besöker Hymer Center Göteborg. Tre personer jobbar på försäljning, övriga är kopplade mot verkstad och rekond.

Hymer Center i Göteborg blev 2015 det fjärde centret av sitt slag i landet. Det följdes i fjol upp av Hymer Center i Umeå, så idag finns fem centers totalt. Att det är en styrka råder ingen tvekan om.

– Absolut, menar Niklas. Dessutom är Hymer ett väldigt starkt varumärke som alla känner till.

Men det gäller fortfarande för säljarna att vara på tårna. Utmaningarna är flera. Först den tekniska utmaningen, i takt med att bilarna utvecklas. Det gäller att hålla sig ajour med tekniken, något som Hymer Center i Göteborg jobbar stenhårt på. Nu senast har mycket tid lagts för att tillfullo sätta sig in i Mercedes specialbyggda husbilschassi för Hymer, en teknisk innovation som tagits emot väldigt väl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för detta lättviktschassi, intygar Niklas. Det är trots allt det första av sitt slag som utvecklats exklusivt för just husbilsbruk. I många fall har nyfikenheten även lett till affärer, där vi tryggt kunnat förklara och guida kunden genom alla tekniska lösningar så att de förstår fördelarna.

Det gäller att lära sig allt om sina produkter. Personalen får löpande utbildning och ser alltid till att hålla jämna steg med produktutvecklingen. Här sitter från vänster Oliver Ekström, Niklas Kågebäck och Ulf Nygren i möte.

Att få fram fördelarna med en högkvalitativ produkt i skrift är inte alltid lätt. Hymer Center Göteborg jobbar därför hårt med grunden till hela husbilsägandet: Upplevelser. Genom kundkvällar dit alla är välkomna och där inga frågor är för dumma.

– Det är först när kunderna får se och uppleva produkterna som budskapet bäst går fram, menar Niklas. Samtliga Hymer Centers jobbar därför med olika kundaktiviteter, där vårmönstringen och oktoberfesten är två återkommande events.

Vid både events samarbetar husbilsföretaget med andra näringsidkare inom områden som har nära koppling till husbilsfolkets intressen. Två värdefulla dagar, där mötet mellan kund och handlare blir som mest tydligast.

Du kan skymta verkstadslokalen från verkstadens kundmottagningsdisk. Verkstadslokalen är drygt 800 kvadratmeter stor. Här hanteras alla former av jobb, både service och reparation.

Att bygga förtroende och långvariga relationer med sina kunder är A och O. Hos Hymer Center i Göteborg tar husbilsaffären inte slut i samband med leveransen. Niklas beskriver en process där Hymer Center i Göteborg rent av kan följa sina kunder genom livets skeden.

– Barnfamiljer väljer i regel alkovbilar, säger han. Men när barnen flyttat hemifrån byter föräldrarna ofta ut alkovbilarna mot en helintegrerad husbil. Och efter ytterligare några år så måste de ha utrymme för sina barnbarn. Det är jätteroligt att kunna följa hela den processen och att guida dem rätt.

Att vara en fullserviceanläggning hjälper förstås också till att stärka både servicen och förtroendet med kunden. Många hävdar att de är en fullserviceanläggning, men Hymer Center i Göteborg har full täckning för det.

– Vi har alla specialverktyg, diagnosverktyg, lyftar, däcksmaskin, rekondavdelning, reservdelar, försäljning av både nytt och begagnat samt ej att förglömma rätt personal med rätt kompetens.

Rekondavdelningen har, precis som verkstaden, alla vätskor och medel direkt doserade genom slangar. Således inget kladd med dunkar eller flaskor när vätskor ska fyllas på eller ersättas.

Därför kan alla typer av jobb utföras på plats vid anläggningen i Göteborg. Från en rekond till motor- eller transmissionsbyte. Niklas återkommer till företagets inställning till att kunden måste ha full insyn i vad som händer:

– Egentligen ville jag ha en glasvägg mellan försäljningshall och verkstad, men där går en brandvägg som inte får röras.  Men vi har rejäla fönsterrutor precis vid kundtjänsten i verkstaden, så att kunden kan se själva verkstadslokalen. Om det inte vore för försäkringsfrågor så hade jag gärna släppt in kunderna i verkstaden också.

Sjunk ned i loungens bekväma sittgrupp, njut av en kopp kaffe och bläddra i lugn och ro genom försäljningsbroschyrer. Ta sedan god tid på dig att kika på husbilarna som står och väntar på dig strax intill.

Han understryker att det ofta handlar om de små detaljerna som gör helhetsupplevelsen. Var det rent, snyggt och fräscht på toaletten? Hälsade säljaren på dig när du kom in i hallen? Fanns det varmt kaffe med tilltugg färdigt, klart att förse dig samtidigt som du i lugn och ro kan bläddra genom olika informationsbroschyrer?

– Det handlar om en helhetsupplevelse, säger Niklas. Från det lilla till det stora. Jag tror personligen att grusplanshandlarnas tid är över. För de flesta hushåll är husbilsköpet ett av de enskilt största köp de genomför, då förväntar man sig en upplevelse utöver det vanliga redan i startskedet.

Hymer Center Göteborg har som mål att uppgradera eller renovera något i lokalerna minst en gång per år. I fjol byggde anläggningen en särskild förbutik. Notera att anläggningen även är knuten till Fiat Professional.

Alla kunder är unika. Och inget arbetssätt står skrivet i sten. Vid Hymer Center i Göteborg ses allting hela tiden som ett levande dokument, i alla avseenden. För det är inte bara husbilarna som förändras. Även kundernas förväntningar och rutiner har med tiden förändrats upplever Niklas.

– Förr så var det främst pensionärer som kikade på en husbil, förklarar han. De kan komma och åka när de vill. Idag ser vi mer yngre kunder, framförallt kunder som fortfarande är i arbetsför ålder. De är mer beroende av att veta när de kan hämta och lämna sin husbil för service och är mer styrda av tiden. Detta måste vi förstås anpassa oss efter, för att underlätta för kunden så mycket som möjligt.

Mercedes unika lättviktschassi har väckt stort intresse hos kunderna. Två starka varumärken samlade i en produkt.

När det gäller husbilstrender ser Hymer Center Göteborg en ökad efterfrågan för lättare husbilar. Framförallt husbilar som håller sig inom 3,5-tons tjänstevikt.

– Har du haft körkort i obruten följd sedan 1996 är det förstås inga problem, men många verkar tänka på bilens attraktionsvärde som begagnad. Vi ser också att folk efterfrågar smalare och kortare husbilar, för att enklare kunna köra i storstadstrafik med den.

Här blir Hymers specialanpassade MB-lättviktschassi förstås högintressant. Men i företagets portfolio finns också Dethleffs, Carado och Bürstner. En stark laguppsättning av märken, som vardera toppar sitt segment.

– Oavsett användningsområde, vikter, kundens budget, önskningar om längder eller planlösningar känner jag mig trygg i att vi har en husbil som matchar kundens behov och förutsättningar.

Företag: Hymer Center Göteborg
Besöksadress: Trankärrsgatan 19, Hisings Kärra (Göteborg)
Telefon: 031-730 45 20
E-post: Försäljning: forsaljning.goteborg@hymercenter.se
Verkstad: verkstad.goteborg@hymercenter.se
Reservdelar: reservdelar.goteborg@hymercenter.se
Webbsida: hymercenter.se
Nyckelperson försäljning: Ulf Nygren
Nyckelperson service: Sulejman Turkanovic (servicechef)
Grundat: 2015
Antal anställda: 8 anställda i Göteborg, totalt 59 i företaget.
Smultronställen med husbilen: Niklas Kågebäck: Västkusten har mycket att bjuda på. Hela tiden närheten till havet och gott om evenemang. Smögen brukar vara ett säkert kort. För egen del gillar jag även sjöarna vid Hökensås, där jag brukar fiska regnbågslax. I området finns en Caravan-ansluten camping och området erbjuder allt för den som gillar friluftsliv.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.