#ÄlskaVinter – HYMER ML-580 4×4

0

Hymer ML-T 580 4×4 drog till sig uppmärksamhet när modellen visades upp på 2019 års Elmiamässa.
Var det all show och no go? Redaktionen väntade tills snön vräkte ned innan vi valde att smaka på Hymers mässgodis i vinterlandskap.
Provkörningen är tidigare publicerad i nr 7-2019 / Min Husbil i Sverige / TEXT & FOTO: FREDRIK LUND

Snön vräker ner.

Vi befinner oss någon kilometer utanför Garphyttan. Vägen hit har inneburit riktiga vintervägar, från Hymer Center Örebro som vänligt nog lånat ut en Hymer ML-T 580 4×4. I likhet med Hymer ML-T 580 4×4 drog till sig uppmärksamhet när modellen visades upp på 2019 års Elmiamässa.
Var det all show och no go?
Redaktionen väntade tills snön vräkte ned innan vi valde att smaka på Hymers mässgodis i vinterlandskap.
Bilen inte bara ser hög ut. Med en bredd på endast 212 cm blir tre meters höjd väldigt noterbart. Markfrigången är cirka 10 cm högre än standard ML-T. Fyrhjulsdrift med differential ger fantastisk framkomlighet. Hur eländigt underlaget än är behöver du inte oro dig. Håll däremot koll på överhänget bak. sitt enklare syskon (som endast heter ML-T 580 alternativt ML-T 560 beroende på bäddlösning) bygger bilen på Mercedes Sprinter-chassi.
Jämfört mot den tvåhjulsdrivna versionen har ML-T 580 4×4 cirka 10 cm högre markfrigång.
Därtill biffiga offroaddäck i dimension 245/75R16. Samt allhjulsdrift med differential om situationen skulle kräva det.

Bilen inte bara ser hög ut. Med en bredd på endast 212 cm blir tre meters höjd väldigt noterbart. Markfrigången är cirka 10 cm högre än standard ML-T. Fyrhjulsdrift med differential ger fantastisk framkomlighet. Hur eländigt underlaget än är behöver du inte oro dig. Håll däremot koll på överhänget bak.

När vi lämnar de större vägarna så blir underlaget rent av bedrövligt. Någon plogning har inte förekommit. Kylan har gjort att snön ligger kvar på marken, i relativt tjockt lager. På sina ställen är underlaget så pass att jag aktat mig att köra där med en vanlig husbil. Men Hymer ML-T 580 4×4 är ingen vanlig husbil. Det märks. Snötäcket är ingen match för bilen. Till slut utmanar jag ödet, genom att stanna i en relativt brant snöbetäckt uppförsbacke för att sätta både allhjulsdriften och de grovmönstrade BF Goodrich-däcken på yttersta prov.

I ärlighetens namn sker det med en klump i halsen. Mer skrämmande än spännande. I tanken finns att det är ett tungt ekipage,med en tomvikt på 3 ton som nu står i uppförslutning med halt och eländigt underlag. Hur löd nu plan B, om tekniken sviker och tyngdlagarna tar vid? Och vad har jag bakom mig? Som väl är behöver jag inte fundera på något av detta. Försiktigt släpper jag bromsen och ger mjukt med gas. Det känns verkligen när fyrhjulsdriften jobbar. Det vore fel att påstå att bilen tuggar  sig fram. Den vinner mark betydligt snabbare än så, men visst känns det som att den äter sig igenom snön utan svårigheter. Hymer vs tyngdlagen: 1-0.
Den här gången la undertecknad mer tid än vanligt på att bara köra med husbilen. Just för att få in känslan hur den cirka tre meter höga och samtidigt relativt smala husbilen skulle bete sig i olika sammanhang.
Den riktigt eländiga terrängkörningen uteblir den här gången. Men markfrigången är så hög och allhjulsdriften så pålitlig att jag är övertygad om att även något mer äventyrliga resor utanför asfaltskanten är inom bilens kapacitet.

Den föredömliga Mercedes-instrumenteringen börjarvi vänja oss vid nu. Här har du även bra sikt. Tyvärrblir det omgående fingeravtryck på pekskärmen.

Vid normal körning då? Du sitter väldigt högt upp och därtill bekvämt. De grovmönstrade däcken ger förstås ett extra däcksbuller, men kupén är förvånansvärt tyst under färd ändå. Några kraftiga kastvindar råkar vi inte ut för under vår provtur, så exakt hur vindkänslig ekipaget är får vi tyvärr inte svar på. Men trots en hög tyngdpunkt känns bilen väldigt harmonisk och följsam. Långt ifrån orolig. Vid 90 km/h varvar motorn ungefär 1 800 varv/minut. Ett ganska lagom marschtempo för husbilens som jag noterar väcker uppmärksamhet mest hela tiden.

Insteget till bildelen blir riktigt högt. På gränsen till obekvämt högt.
Något innerhandtag som kan ge stöd saknas dessvärre.

 

Vänj dig vid folks blickar. Stannar till vid ett lunchställe, där parkeringen visar sig vara bra precis i fönstervy från den fullsatta matsalen. Var det någon i restaurangen som inte tittade? Nej, det tror jag inte. Nackdelen då? Insteget upp i bilhytten är riktigt högt. Inget för den som har dåliga leder eller allmänna krämpor. Jag hade gärna sett ett handtag på A-stolparnas innersida för att underlätta i- och ursteg ur hytten. Det enda innerhandtag som finns sitter istället absolut längst upp där A-stolpen möter taket. Det handtaget är tyvärr alltför högt upp för att tjäna något syfte vid just i- eller ursteg.

Äventyrare tar bara med sig det mest nödvändiga. Köket inbjuder inte till att uträtta kulmenariska stordåd, men har i gengäld generöst med förvaringsytor.

 

Bodelens entrédörr har förstås en motordriven entrétrappa. Det behövs, men även den trappan hamnar högre än vad som är normalt. Trappan kan för övrigt manövreras från bildelens instrumentpanel och skulle trappan vara utfälld när tändningen slås på så får du en varningssignal. Genomtänkt och bra. Entrédörren är dock lite i smalaste laget. Och varför är inte låset till bodelens entrédörr anslutet till bilens övriga centrallås? Nu får du istället komma ihåg att låsa bodelens entrédörr manuellt. Dumt och i den här klassen förväntar man sig nästan ett genomgående centrallås.
För visst känns Hymern annars som påkostad in i detaljnivå. Det börjar redan utvändigt, med garagedörrarna som behagligt fjädrar ut till sina ändlägen. Eller inredningens lådhurtsar och skåpluckor med softclose samt handtag med spärrar. Klädseln för alla säten följer samma påkostade linje. Ryggsluten på bilhyttens fåtöljer måste tiltas innan sätena kan vridas runt in mot dinetten. Men när du väl tiltat ryggsluten så sker operationen helt obehindrat. Dinettens L-formade soffa är dock väldigt liten.

Salongen är traditionell, med en mindre L-soffa. Bordet är fullt justerbart i längsled,
men operationen är aningen trög. Notera 32-tumstv:n som sitter på en glidskena.

 

Med god vilja kan tre personer trängas där, men optimalt är två personer i L-gruppen. En riktad mot bordets högkant och den andra mot långsida. Bordet i sig är justerbart i alla längder, men operationen kräver förvånansvärd hög bestämdhet. Insteget till bildelen blir riktigt högt. På gränsen till obekvämt högt. Något innerhandtag som kan ge stöd saknas dessvärre. Salongen är traditionell, med en mindre L-soffa. Bordet är fullt justerbart i längsled, men operationen är aningen trög. Notera 32-tumstv:n som sitter på en glidskena. På väggen bakom L-soffans långsida finns en 32-tums tv på en ram som kan skjutas i sidled för att ge tv:n bättre placering när du vill använda den.

Två långbäddar gäller. Måtten är 190/184 x 80 cm. Även dinetten är bäddbar och ger då en bädd med måttet 175×79 cm.

 

Ett extra klaffbord ger lite extra avlastningsyta vid köket. Bredvid spis och diskho står den 142-liter stora Thetford-kylen med frysfack. Bredvid detta finns en klädgarderob med belysning. Det finns klädkrokar direkt vid entrédörren, men om du vill dölja dem så är det denna garderob som gäller. Mitt över kylskåp och garderoben hittar vi badrummet. Relativt rymligt. Som i många andra fall är det en skillnad i golvnivån för badrummet jämfört mot bodelens övriga golv. Badrummets golv är högre än det övriga, något som du framförallt kommer att märka i duschkabinen. Om du vill stå under duschmunstycket, som då sitter kvar i sin hållare, så bör du inte vara längre än 1.80 för att inte slå i. Längst bak finns två långbäddar, med måtten 190/184 x 80 cm.

Badrummets golv är upphöjt jämfört mot övriga bodelens golv. Det märks, inte minst i duschkabinen. Inget för den äventyrare som är lång. Vi saknar ett 230V-uttag vid badrumsskåpet.

 

Matchar bodelen då bilens utmärkta vinteregenskaper? Jodå, väggarna består av ett aluminiumytskikt och isolerande polyuretanskum. Väggarna mäter 34 mm tjocklek och golvet är 46 mm tjockt. Några omedelbara kallras kan vi inte notera. Noterbart är däremot Trumas luftburna värmesystem, som surrar på i bakgrunden.
Som tillval finns vattenburen värme samt vattenburen golvvärme. Även garageytan är uppvärmd. Värmen bygger på fort och första intryck är att uppvärmningen även sker jämnt.
Vårt testexemplar har en särskild isoleringsgardin som kan dras för vid bildelen. Hur mycket den isolerar vet vi inte, men duken är mycket tjock och de båda dukarna fäster mot varandra tack vare en gemensam dragkedja. När vi ändå är inne på avskärmningar: De olika rumsdelarna kan bara delvis skärmas av från varandra. Sovrummet har ett halvlångt draperi, som alltså inte når ned till golvnivå. Något annat sätt att skärma av sovrummet bak finns inte. Toalettdörren har heller inte någon tvåstegsfunktion. I sitt yttersta ändläge skärmar den dörren alltså inte av badrumsdelen från köket.
Den största punkt att vänja sig vid är dock prislappen. Visserligen ligger grundpriset på ”bara” 960 000 kronor, men en lång rad funktioner är tillval. Testbilens totalpris uppgår därför till 1 550 692 kronor. Samtidigt bör man komma ihåg att ML-T 580 4×4 vänder sig till en begränsad kundskara. Högst sannolikt de som både har gott om pengar och som söker en husbil med attityd. Låt oss bara hoppas att de verkligen vågar använda sin Hymer ML-T 580 4×4 fullt ut.

Den här husbilen förtjänar så mycket mer än den grusade anvisade platsen på den ordnade campingen. Inte för alla, men väldigt mycket för några få lyckligt utvalda.

Rejäla isoleringsgardiner håller kallraset från bildelen borta. Här förevisas endast den ena gardinen,för att även kunna visa de mer traditionella mörkläggningsjalusierna för bildelens samtliga rutor.
Alla serviceluckor finns samlade på vänster sida.Gasolutrymmet har en utskjutbar släde som rymmertvå gasoltuber.
Rejält rymligt garage med dörrar som ger lastmått100x121 cm. Durkplåt är enkelt att hålla rent och tålmycket stryk. Utvändig dusch, med både kall ochvarmvatten, kostar 3 500 kronor extra.

 

Märke: Hymer
Modell: ML-T 580 4×4
Planlösning: L-soffa, långbäddar
Chassi: Mercedes Sprinter-chassi
Motor: 2,2 CDI, 163 hk L/B/H (i mm): 6 980/2 220/3 000
Totalvikt: 4 100 kg
Maxlastvikt: 939 kg
Värmesystem: Truma Combi-E, luftburen värme, el-patron
Färskvatten: 120 liter
Gråvatten: 95 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 65 liter
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Grundpris: 960 000 kr
Testbilspris: 1 550 962 kr

PLUS

Köregenskaperna
Framkomligheten
Attityden

MINUS

Högt insteg utan stödhandtag
Snabbt dyr när extrautrustning läggs till
Begränsad avskärmningsmöjlighet i bodelen

 

Redaktionen Min Husbil i Sverige. Provkörningen är tidigare publicerad i Min Husbil i Sverige.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.