Husbilsturismen – en god semesterform

0

Flygskam och klimatångest är två begrepp som har tagit sig in i det svenska språket. Den nya, orättvisa skatten, där husbilen jämställs med tunga lastbilar som rullar året runt, får oss att fundera över om vi också ska börja tala om husbilsskam.

Absolut inte, säger VD Ute Hofmann, VD för tillverkaren Laika i Italien, av alla semesterformer som finns är husbilssemestern en av dem som lämnar minst avtryck i miljön. Husbilen är inte tillnärmelsevis så påfrestande för klimat och miljö som exempelvis flygresor och kryssningar.
I husbilen lever man med begränsade resurser. Man hushållar med vatten. Att duscha går snabbt.
– Våra kunder, och husbilsfolket som helhet, är respektfulla mot miljön de vistas i. Dels för att man vill ha de vackra omgivningarna omkring sig. Dels för att genom att hushålla med vatten och gasol kan man leva självständigt längre. Husbilssemestern är en hållbar semesterform, slår Ute Hofmann fast.
Som tillverkare, fortsätter hon, har Laika också ett ansvar och man arbetar ständigt för att hitta nya, klimatsmarta lösningar i produktionen:
– Vi söker lättviktiga lösningar som fortfarande inte tummar på kvalitet och säkerhet. Innehållet av trä och textil i
våra husbilar – miljövänliga och naturliga material – är påtagligt. Dessutom bygger Laika husbilar som håller länge. Detta vet våra kunder och de litar på oss. Det gör Laika till ett smart val ur miljöaspekten. Man köper ett fritidshem. Man bonar om det, gör det personligt och mysigt och man behåller sin husbil länge. När man väl säljer är det med ett sting av sorg i hjärtat. Det är inte ett fordon som byter ägare. Det är ett hem, med mängder av fina minnen.

Våra kunder, och husbilsfolket
som helhet, är respektfulla
mot miljön de vistas i.

Som alla andra i branschen väntar Laika på elhusbilen. Hela branschen står och stampar. När ska den komma? Kan man påskynda?
– Vi kan inte påskynda processen för vi arbetar inte med chassin och motorer. Det gör Fiat, Iveco, Mercedes och de andra. Dessutom utgör husbilsbranschen bara en liten del för dem. Vi vet att de arbetar hårt för att förverkliga eldriften och hybriden. Vi vet att alternativ till dagens dieseldrift kommer, men vi vet inte när. Men vi kommer att vara beredda och haka på så snart möjligheten finns.
Vågar Laikas VD sig på en kvalificerad gissning?
– Vanskligt att säga. Vi vet ju inte ens om branschen går mot el eller vätgas… men kanske är vi där inom fem till sju år.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.