fbpx

HusbilsDagboken Med Andreas Johnsson & Lisa Knapp

Artistfamiljen åker husbil för allra första gången...

Dygn 1

Det var kärlek vid första ögonkastet. Denna vackra (men oj så stora) 9-metershusbil stod där i all sin prakt. Shit, var det här ”vår” nu för en vecka?! Andreas och jag fick en ordentlig genomgång av husbilen och därefter packade vi in allt bagage. Jag som har mottot ”hellre för mycket än för lite” ”och man vet aldrig vad som kan hända” behövde inte vara orolig. Bagageutrymmet rymmer cyklar, golfklubbor, surfbrädor och allt annat du kan önska dig. Med smeknamnet ”Baglady och Skalman” så är det här min melodi av resande. Älskar´t!

De första fem minuterna av körning var lite trevande men så mycket lättare det var att köra än vad vi trott. Behöver tänka sig för i korsningar att ta ut svängarna extra och även tänka att bromssträckan är något längre med denna tyngd. Men i övrigt, man känner sig som en kung på vägarna. Och med det bästa rådet från supertrevliga ägaren av bilen, ”-Ta´t lugnt och låt de andra göra jobbet vid ett trångt möte” så gick även de smalaste kurvor och vägpassage som smort.

Vår första destination var Gotland. Att ta sig ombord på färjan var därför nästa test men det var ju hur soft som helst. Barnen ville så klart stanna kvar i bilen och vart rätt griniga när vi tvingade ur dem för att gå upp till sittplatserna på båten. De är om möjligt ännu mer kära i denna farkost än vad vi vuxna är. Frihet för alla å ändå en sådan gemenskap hela tiden.

Vi kom fram tidigt på morgonen och körde förbi en mack för att fylla på lite frukost i kylskåpen. Därefter drog vi ner mot Ekstakusten och pappa/svärfar/morfars ställe ovanför Djupvik.

Vilken jäkla husbil det här är! Vi lever vårt drömliv.

Dygn 2

Vi vaknade upp i husbilen på pappas gård nära Djupvik Gotland. I Coronatider är det här dubbelt magiskt. Vi har vårt boende för oss själva och kan hälsa på utan att behöva gå in i deras hus.

Ella ville direkt starta och köra pilbåge med morfar på gården. Likaså spjut och krocket. Vi blev bjudna på fantastisk lunch utomhus och hängde kvar hela dagen på gården. Tog cyklarna ner till havet för ett dopp. Åh ja… nu hade vi inte med oss egna cyklar i husbilen men de hade gott och väl fått plats de i bagageutrymmet eller om vi hängt på dem bakom.

Vilken jäkla husbil det här är! Vi lever vårt drömliv.

Dygn 3

Vi har några måsten när vi är på Gotland och idag bockade vi av ett par. Stopp nr 1 – Garag1 i Visby. En underbar butik för heminredning och lite annat smått och gott. Ville piffa upp lite saker i bilen och ta med lite hem. Och ja… den här gången kan vi även handla lite större saker då det får plats i… trumvirvel… Bagageutrymmet. Lite shopping och ett besök på Stenstugan bageri. Väl tillbaka på gården så lekte vi mer utomhus innan vi åt en middag tillsammans i den luftiga festladan. Vi njuter fortfarande och alla längtar till vi också kryper in i bilen på kvällen och lägger oss för att kolla film tillsammans. Sjukt mysigt.

Dygn 4

Regnet duggade tätt på förmiddagen och vi låg kvar i sängarna och myste till en början. En gemensam stund som knyter oss närmare varandra trots tystnad. Och alla kan slappna av på ett skönt sätt. Inget trädgårdsarbete, inga stora måsten. Vi och friheten. Efter lunch gjorde vi bilen körklar på några minuter och så drog vi iväg. Vi hade tänkt Tofta och Surflogiet men när vi parkerat där och såg de märka molnen i horisonten och hur restauranggästerna utomhus kämpade med vind och sand satte vi oss i bilen och drog in till Visby. Den tidiga middagen åt vi på Munkkällarn under värmesvampar och tak. Vi tittade på väderappen. Fårö. Där skulle solen lysa imorgon. Raukar och fina stränder. Det fick det bli. Vi satte oss i bilen, lät vår dotter Ella vara DJ med de bästa ”on the road# låtarna och styrde mot färjan.
Vid 22:30 ställde parkerade vi bilen fem meter från havet och blickade ut. Det var magiskt vackert. Barnen föreslog kvällspromenad längs stranden. Hur ofta händer det?! Det blev både det och kvällsdopp.

Dygn 5

Efter morgondopp och lite träning med en kuliss bakom husbilen som var overkligt vacker drog vi förbi Sylvis döttrars hembageri. Snart hade vi fyllt alla förråd med goda bröd och kakor. En kompis till mig hade sett vi var på Fårö och föreslog att vi skulle stanna och äta lunch hos henne på ”Carlssons” vid Suderstrand. Sagt och gjort. Så kul att träffas och att vi bara kunde ”svänga förbi” för en gångs skull. Vi hängde kvar på Fårö och spelade lite fotboll och tennis, kollade lite raukar.

Middagen skulle serveras på pappas gård vid Djupvik vid 20. Det blev en sportradiodokumentär om Ludmilas uppgång och fall som vi gemensamt lyssnade på under bilfärden. Intressant. Fick förklara för barnen vad doping är och vilka konsekvenser det innebär.

Pappa och hans fru blev glada att se oss igen och vi avnjöt en god middag innan vi kröp till kojs i vår lilla men så lyxiga och härliga stuga på hjul.

Våra husbilslivstips för nybörjare:

Här följer några av de saker som vi tyckt om att ha med på resan

• Köp in några bra ge bortpresenter att ta med. Det kanske blir några oväntade stopp och då är det mysigt att kunna ge bort något.
  • Gör en skön spellista där var och en i familjen valt ut sina favoriter. Berätta gärna dina känslor kring låten och vad den framkallar. Ni lär känna varandra på ett mysigt sätt.
  • Extra dörrmatta.
  • Många sköna filtar.
  • Bra böcker.
  • Lite mysiga lyktor. Termos.
  • Uppblåsbara paddelboards.
  • Bordsdamsugare
  • Våtservetter
  • Brädspel
  • Tofflor
  • Ihopfällbart skoställ
  • Ihopfällbart torkställ för kläder passar vi på att vädra vid soligt väder.
  • Lavendelpåsar till klädpåsarna.
  • Paraplyer.
Tack för att ni tog er tid att läsa om vår resa! Hälsningar familjen Johnsson/Knapp.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.