Historien om Laika – På besök i fabriken

0

Martina Merlotti är Laikas exportchef. Hon tar emot med ett stort leende och en sprudlande energi. Det är långt ifrån första gången hon visar besökare runt i den ultramoderna, stora, ljusa produktionsanläggningen och hon gör det med glädje.

Martina Merlotti är Laikas exportchef.

-Anläggningen stod färdig år 2016 och blev ett verkligt lyft för Laika, säger hon. Tidigare ägde produktionen rum i sju olika anläggningar. Att kunna samla allt under ett och samma tak har gett stora fördelar, inte minst i effektivitet.
På 30 000 kvadratmeter och två tillverkningslinor framställs Laikas fem fordonsklasser: halvintegrerade, helintegrerade, alkov, kompakt och den nya klassen camper van, en plåtisversion i rymligare och mer välutrustad tappning.

– Två linor, fem klasser och totalt 40 modeller. Det ställer stora krav på vår flexibilitet. Vissa fordon kräver två dagars tillverkning, andra kräver fyra dagar. Det är ett logistiskt pussel som ska gå ihop, säger Martina Merlotti.
Det doftar nysågat virke.

– Vi gör så gott som allt här. Från att såga ut varje möbeldetalj till att producera dynor. För oss är det en trygghets och kvalitetsfaktor att ha all kompetens i huset. Det skulle bli svårare med en rad externa leverantörer, fortsätter Martina Merlotti.

I Laikas fabrik råder parallellproduktion, förklarar exportchefen. På ungefär en femtedel av ytan i den rektangulära fabrikshallen avancerar fordonen från den ena kortsidan till den andra. De rullas in som nakna chassin, tar plats i en av de båda produktionslinorna och rullar sedan sakta genom 22 faser.
Väl framme vid bortre gaveln är de fulländade skönheter à la Laika. På resterande fyra femtedelar av anläggningen ryms allt som i slutändan gör chassit till en husbil. Längst bort väntar träskivor i prydliga led. På första stationen sågas de i rätt storlek och matas vidare till nästa station, där hål sågas ut. För varje steg och station tar inredningen allt tydligare form av ett dinette eller kanske ett badrumsskåp. När inredning och utrustning möter chassi, stämmer faserna exakt.

– Parallellproduktion fungerar eftersom vi i princip har hela produktionen i huset. Undantagen är fönster och kylskåp, förklarar exportchefen.

Kom ska jag visa dig Laikas hemlighet! säger Martina Merlotti.

Hon håller upp en träplugg, som inte alls ser särskilt hemlig ut.

– Trä vill ha trä, då får vi en stark och flexibel konstruktion. En träplugg lever, liksom möbeln den sitter i. Den drar ihop sig vid torka och utvidgas när fuktigheten i luften ökar, precis som möbeln den håller ihop. Trä lever med årstiderna och ger högre flexibilitet. Det är extra bra i en husbil, där vibrationer vid körning är ofrånkomliga. Laikas träpluggar må se obetydliga ut, men de är jätteviktiga!

Efter den 22:a fasen och framme vid bortre väggen har det kala chassit förvandlats till en tjusig Laika. Kanske en Kreos 5009 – premiumbilen som är en bästsäljare i Sverige. Eller kanske en Ecovip eller en Kosmo.

– Med Kosmo har Laika hela spannet. Från instegsmodell till premiummodeller av högsta klass, säger Martina Merlotti med en svepande gest över fabriken.

Modellserien Kosmo är Laikas senaste tillskott. En instegsmodell, men fortfarande med de förtecken som Laika är så välkänt för; den vackra interiören med sina mjukt rundade former, lika vänliga som Chiantis mjuka kullar.

Laika Kosmo F-510

– Kosmo F510 är den perfekta husbilen för barnfamiljen, säger Martina Merlotti och pekar på den stora taksängen med gott om plats för barnen också dagtid.

De rullas in som nakna chassin, tar plats i en av de båda produktionslinorna och rullar sedan
sakta genom 22 faser. Väl framme vid bortre gaveln är de fulländade skönheter à la Laika.

Uppe i barnkammaren finns flera USB-uttag för mobiler och surfplattor. Totalt upp till sju uttag i hela bilen. Ännu en sak som gör Kosmo F510 till den riktigt barnvänliga familjebilen är att den är förberedd för Isofix. Det kan vi tacka Laika Sverige och Fredrik Uhlin på Erwin Hymer Group Sweden för, säger exportchefen:
– Fredrik har bett om detta ett bra tag.

Även USB-uttagen uppe i taksängen är hans förslag. Vi är lyhörda för våra samarbetspartners önskemål, ser hur vi kan gå dem till mötes och nu har vi förverkligat Fredriks välgenomtänkta förslag.
I en Kosmo F510 kan alla slappna av på sitt sätt. Sex godkända platser, fyra sängplatser och en femte som tillägg, allt i en bil under 3 500 kilo. Atmosfären är varm och mysig. Badrummet är utrustat med två fönster som släpper in härligt flödande dagsljus.

Av Laikas produktion går 75 procent på export i övriga Europa. 25 procent säljs på den inhemska marknaden. Den största exportmarknaden är Tyskland, följt av Frankrike och de skandinaviska länderna. Även Nederländerna, Storbritannien, Spanien, Belgien och Polen är viktiga exportmarknader för Laika.

Artikel publicerad i Min Husbil i Sverige nr 1 2020 som finns i butik nu! Där finns också fler reportage om Laika och Italien, inte minst ett resereportage från Florens.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.