Chassin till husbilar

0

Husbilarnas bodelar byggs på olika chassityper och förarmiljöer. I den här artikeln berättar vi om olika egenskaper och fördelar med chassin från Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter och AL-KO. Exklusiva Mercedes-Benz Sprinter och AL-KO.

Den som vill ha det mest sofistikerade väljer troligen ett chassi och en förarhytt från Mercedes-Benz Sprinter. De har alltid varit långt framme när det gäller säkerhet och teknik för transportbilar och till sommaren 2019 finns Sprinter också i en version med framhjulsdrift.

Fördelen med framhjulsdrift för husbilar är att bodelen kan byggas lägre jämfört med de bakhjulsdrivna versionerna där kardan- och bakaxel tar mer plats. Dessutom blir de billigare att bygga med färre rörliga delar och chassit i sig blir också lättare.

En genomskärning av en Sprinter-husbil som visar framhjulsdriften.
Framhjulsdriven Sprinter.

På framhjulsdrivna Sprinter finns den helt nya automatlådan 9G-TRONIC att välja istället för manuell låda. Redan innan var Sprinterns sjustegade automatlåda välkänd för sin fina växling och den helt nya 9G-TRONIC-lådan är ännu bättre.

Sedan tidigare finns Sprinter att välja med bakhjulsdrift och den varianten kan också fås med automatlåda (7G-TRONIC PLUS). Fördelen med bakhjulsdrift är att de får en något snävare vändradie och de är också lämpligare till att dra släpvagn, jämfört med en framhjulsdriven husbil.

Om motorn är mycket stark och vid tung last baktill är det också en fördel med bakhjulsdrift då tyngden hamnar på drivhjulen.

Sprinter med fyrhjulsdrift

Sist men inte minst finns Sprinter också med urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Fördelen där är bättre köregenskaper vid dåligt och halkigt underlag men också bättre terrängegenskaper och framkomlighet.

Fyrhjulsdriften är också bra vid ett tungt lastat fordon eller för att dra släpfordon. Nackdelarna är å andra sidan att det är en tyngre och dyrare konstruktion än framhjuls- respektive bakhjulsdrift.

En genomskärning av en Sprinter-husbil som visar fyrhjulsdriften.
Fyrhjulsdriven Sprinter.

En välkänd fördel med Mercedes-Benz Sprinter är att deras hytt och chassi är långt framme när det gäller säkerhet. Precis som på många personbilar kan du med Sprinterchassit få en husbil med adaptiv farthållare, autobroms och antisladdsystem bland mycket annan utrustning.

Till exempel sidvindsassistans vilket gör att det är lättare att hålla en rak kurs vid kraftig och hastig sidvind. Inte minst viktigt på husbilar!

Förarmiljön är personbilsmässig med röststyrning i stereon och av många viktiga funktioner. Startknapp och mängder av rattfunktioner är andra saker som ger en i största allmänhet mer personbilsliknande komfort än många konkurrenter.

Sprinterchassin är vanliga på både halv- eller helintegrerade husbilar men också som så kallad ”plåtis” eller van som fått sin inredning byggd i en Sprinter skåpbilar.

Populära Fiat Ducato

Det absolut vanligaste chassit till husbilar är Fiat Ducato som byggs i en stor fabrik i italienska Sevel, där också Citroën Jumper och Peugeot Boxer byggs.

De två sistnämnda är nästan identiska med Fiat Ducato men kan inte fås med automatlåda och deras avgasrening kräver AdBlue-tillsats. I den här artikeln koncentrerar vi oss dock på Ducato som är ett vanligare chassi till husbilar.

Fiat är en tillverkare som är mycket duktig på att anpassa sina bilar så att de lämpar sig för olika påbyggnader. Till exempel kan bodelstillverkaren beställa en Fiat Ducato helt utan kaross vilket gör det enkelt att bygga en helintegrerad husbil.

Ett annat alternativ är när tillverkaren vill bygga en halvintegrerad husbil, då levereras Fiat Ducato med hytt där bakväggen och taket är borttaget.

Kort sagt är Fiat Ducato väldigt flexibla när det gäller leveranser av chassi och hytt till bodelstillverkaren och därför har de blivit extra populära för husbilsbyggare. Det går till och med att beställa Fiat Ducato som slutar direkt bakom förarhytten för montage av ett AL-KO chassi.

Fiat Ducatos eget campingchassi är ytterligare ett alternativ, det är ungefär som originalchassit men något lägre vilket gör att bodelen kommer längre ned och samtidigt är den bakre spårvidden bredare vilket ger möjlighet till en bredare och stabilare bodel.

Färdiglevererade med plåtkaross

Sist men inte minst kan Fiat Ducato också leverera färdiga skåpbilar med plåtkaross som blir så kallade plåtisar eller vans. Bodelstillverkaren själv sågar då ut fönster och takluckor samt isolerar och bygger inredning i Fiat Ducato skåpbil. Dessa skåp finns i flera olika längder och höjder vilket gör att de passar en mängd olika inredningsvarianter och planlösningar.

En stor fördel med Fiat Ducatos skåpbil jämfört med andra skåpbilar på marknaden är att de är aningen bredare och “fyrkantigare” vilket gör dem lättare att inreda. Det går till och med att montera en normallång bädd på tvären i dessa skåp.

Fiat Ducato kan slutligen levereras med olika utrustningsalternativ till sina chassin, däribland robotväxlad automatlåda, flera olika motoralternativ, exklusivare instrumentdetaljer samt yttre designdetaljer som lackad stötfångare, större hjul, aluminiumfälgar och bakre stänkskydd bland mycket annat.

Fiat Ducato är alltid framhjulsdriven från fabriken men det finns några eftermarknadslösningar som konverterar dem till fyrhjulsdrift men dessa är ytterst ovanliga.

En stor fördel med Fiat Ducato är deras väl utbyggda servicenätverk tack vare att deras skåpbilar och transportbilar har sålts i stora mängder i hela Europa och världen.

Lätta AL-KO

AL-KO bygger inga förarhyttar utan det är en konstruktör som bygger chassiförlängningar och chassin från förarhytten och bakåt. Det är vanligt att husbilstillverkare vill ha ett chassi eller en chassibakdel från AL-KO som är specialanpassat för husbilar.

Då levererar Fiat själva förarhytten och framdelen till företaget AL-KO i Tyskland där den bakre delen av chassit monteras.

Ett chassi från AL-KO har flera fördelar och det tydligaste är att det är gjort av aluminium och lägre, lättare och bredare än originalchassit av stålbalkar. Vidare har chassit från AL-KO färdiga bulthål för garageförlängningar, stötdämpare och en eventuell dragkrok. Chassit från AL-KO har torsionsfjädring istället för Fiat Ducatos bladfjädring på bakaxeln.

AL-KO kan också bygga en chassiförlängning till befintligt originalchassi så att själva garagegolvet är AL-KO medan resten av chassit är exempelvis Fiat Ducato. AL-KO bygger också chassi för treaxlade husbilar på Fiat Ducato.

Vanligast är kombinationen Fiat Ducato/AL-KO men nu kan också nya framhjulsdrivna Mercedes-Benz Sprinter fås med bakre delen av chassit från AL-KO. AL-KO bygger också stötdämpare, fjäderben, stödben, cykelställ och luftfjädring till husbilar som kan eftermonteras för ökad komfort och säkerhet.

Supermoderna HYMER SLC

Hymers egenutvecklade SLC-chassi är också värt att nämna i sammanhanget då det finns på några av Hymers allra senaste modeller. Det är 16 procent lättare än konventionella chassin men trots det mycket stabilt och har en plan undersida och ett plant inre golv i bodelen tack vare att hjulhus och andra höjdskillnader hamnar mellan de båda golven.

Genomskärning av en Hymer SLC.
Det är inte bara batterier och vatten som ryms i dubbelgolvet. Dessutom är det en lämplig placering av värmeteknik.

Det ger mängder av fördelar som kanske inte syns vid första ögonkastet men som märks vid användning. Ta till exempel en sådan detalj som att duschgolvet är plant och inte har något skrymmande hjulhus som stjäl golvutrymme.

Välisolerat chassi

SLC-chassit ger ett välisolerat och vridstarkt dubbelgolv som är 36 cm tjockt sammanlagt och där elteknik och batterier och vattentankar förvaras varmt och skyddat i utrymmet mellan de båda golven.

SLC-chassit har sist men inte minst individuell fjädring av bakaxeln och sammantaget ger SLC-chassit också ett lägre luftmotstånd tack vare att det är närmast plant undertill. Du hittar mer information om SLC-golvet på Hymers hemsida.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.